چالش­های پیاده‌سازی چارچوب ITILدر حوزه ساختار و سازماندهی منابع انسانی فناوری اطلاعات


با این تفاسیر، به منظور کاهش ریسک­های مرتبط با بی­ انگیزگی کارکنان در حین پیاده ­سازی ITILو افزایش ضریب موفقیت آن، لازم است تدابیر مناسبی در خصوص انگیزش کارکنان فناوری اطلاعات اندیشیده شود.

  • توازن میان شرح وظایف موجود و شرح مسئولیت­های جدید

پیاده­ سازی فرایندهای چارچوب ITIL، به طور قطع منجر به تغییرات اساسی در فرایندها و فعالیت­های موجود سازمان خواهد شد. طبیعتا بخشی از تغییرات ناشی از اضافه شدن فرایندهای جدیدی که پیشتر در سازمان وجود نداشته یا مورد استفاده قرار نگرفته است و بخش دیگر مربوط به فعالیت­هایی است که مطابق چارچوب استاندارد ITILانجام نمی­شود و یا در سطح بلوغ پایین­تری وجود داشته است. به هر حال پیاده­ سازی فرایندها منجر به ایجاد فعالیت­های جدید و پیامد آن شرح مسئولیت­های جدید است. بنابراین در مرحله گذار از وضعیت موجود و مهاجرت به وضعیت مطلوب و پیاده­ سازی کامل فرایندهای ITIL، برخی از کارکنان فناوری اطلاعات، علاوه بر وظایف موجود خود، مسئولیت­ انجام فعالیت­های پروژه و همچنین فرایندها و فعالیت­های جدید چارچوب ITILرا بر عهده خواهند داشت. در چنین شرایطی، افراد ناگزیر به تصمیم­ گیری و ایجاد توازن میان فعالیت­های موجود و مسئولیت­های جدید محوله می­ شوند. معمولا با توجه به عدم رسمیت فعالیت­های مربوط به چارچوب ITIL، تمرکز کارکنان به سمت انجام فعالیت­های موجود خود خواهد بود. این مسئله روند اجرای پروژه را با مشکل مواجه می­سازد. بی‌شک یکی از چالش­های حوزه منابع انسانی در پروژه ­های پیاده­سازی ITIL، ایجاد توازن میان شرح وظایف کارکنان فناوری اطلاعات و مسئولیت­های محوله در مهاجرت به فرایندهای چارچوب استاندارد ITILاست. این مساله نیازمند مدیریت دقیق و عادلانه مدیریت منابع انسانی در پیاده­ سازی چارچوب است.

  • محدودیت­های سازمانی

محدودیت­های سازمانی همواره در مسیر اجرای پروژه­های طراحی و بهبود فرایندها وجود دارند. پیاده­ سازی چارچوب ITILنیز از این قاعده مستثنی نیست. این محدودیت از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است. علاوه بر نوع سازمان سایر ویژگی­های سازمانی نظیر توان مدیریت فناوری اطلاعات، منابع مالی، قوانین و مقررات و... در شدت محدودیت­های سازمانی موثر هستند. محدودیت­های سازمان در حوزه سازماندهی، در مسیر پیاده ­سازی چارچوب ITILعبارتند از : عدم امکان تغییرات ساختار سازمانی، عدم امکان جذب نیروهای جدید، نبود مهارت­ها و تخصص­های کافی نیروی انسانی فناوری اطلاعات در زمینه فرایندهای ITIL، عدم حمایت مدیریت ارشد سازمان و ...
در برخی از سازمان­های تغییرات سازمانی پیشنهادی جهت اجرای فرایندهای ITILاز لحاظ سازمانی امکان­پذیر نیست و یا بسیار دشوار می ­باشد. در چنین شرایطی عملا پیاده ­سازی چارچوب ITILبه طور اجرایی امکان­پذیر نبوده و فعالیت­های مرتبط با ITILبه سرانجام مورد نظر نخواهد رسید.
همان­ طور که پیشتر هم اشاره شد، پیاده­ سازی فرایندهای ITILمنجر به تعریف نقش­های جدید سازمانی خواهد شد. بنابراین لازم است به تناسب نیروهای انسانی مناسب به واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه شود. در برخی از سازمان­ها استخدام و به‌کارگیری نیروهای جدید با توجه به قوانین و مقررات دست و پا گیر استخدامی، دشوار می­باشد و یا نیازمند زمانی طولانی است. در چنین شرایطی پیاده­سازی فرایندهای ITILبا دشواری مواجه می­شود و یا زمان اجرای آن به تعویق خواهد افتاد.
یکی دیگر از محدودیت­های سازمانی در مسیر پیاده ­سازی چارچوب ITILنبود مهارت­ها و تخصص­های کافی در زمینه فرایندهای ITILاست. عموما کارکنان فناوری اطلاعات به‌دلیل دانش و تجربه تخصصی خود، تسلط چندانی بر مهارت­ها و تخصص­های متعدد در فرایندهای ITILندارند و این مسئله در جانمایی نیروی انسانی موجود فناوری اطلاعات در فرایندهای ITILچالش برانگیز می­ باشد. 
حمایت مدیریت ارشد بخصوص در حوزه­هایی که اجرای چارچوب ITILنیازمند تعامل و همکاری سایر واحدهای سازمانی است، بسیار موثر می­باشد. همچنین با جلب حمایت و پشتیبانی مدیریت ارشد، بسیاری از محدودیت­های سازمانی ذکر شده از میان برداشته خواهد شد.

4- راهکارهای تجربه شده در حوزه ساختار و سازماندهی چارچوب ITIL
در بخش قبلی مقاله، الزامات پیاده­ سازی چارچوب ITILدر حوزه ساختار و سازماندهی فناوری اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این بخش، راهکارهایی جهت مدیریت کارامد منابع انسانی در مسیر پیاده­ سازی چارچوب ITILارائه م ی­گردد. راهکارهای ارائه شده عمدتا مبتنی بر تجربیات نگارنده مقاله در اجرای پروژه­های ITILدر کشور و تجربیات موفق در دنیا می­باشد.

  • فرهنگ­ سازی و تغییر نگرش کارکنان فناوری اطلاعات

اولین گام در مسیر پیاده ­سازی موفق ITILتغییر نگرش کارکنان فناوری اطلاعات نسبت به چارچوب است. در صورتی­که کارکنان فناوری اطلاعات اعتقاد کامل به کارکردهای ITILنداشته باشند، عملا امکان پیاده ­سازی موفق این چارچوب در سازمان فراهم نخواهد شد. بنابراین توجیه دقیق کارکنان فناوری اطلاعات و تلاش در جهت تغییر نگرش­ها و دیدگاه­های آنان نسبت به ITILاز جمله اقدامات اساسی در جهت پیاده­ سازی موفق این چارچوب محسوب می­شود. یقینا تغییر نگرش و رفتار کارکنان خصوصا در مواردی که به وضعیت گذشته خو گرفته ­اند، کار آسانی نیست. این مهم، نیازمند فرهنگ­ سازی مستمر، تغییر ارزش­ها و باورهای سازمانی، تغییر رویه­ های جذب منابع انسانی فناوری اطلاعات، بهبود سیستم­های پاداش و تنبیه کارکنان، معرفی تجربیات موفق و تشریح نتایج و منافع فردی و سازمانی پیاده­سازی چارچوبITILو همسویی با اهداف راهبردی سازمان و فناوری اطلاعات است.
آموزش کلیدی ترین عامل در پیاده­ سازی موفق چارچوب ITILمحسوب می­شود. به همین دلیل است که آموزش­ها پیش از مرحله پیاده­ سازی آغاز می­گردد و تا پایان پیاده­ سازی و اجرای چارچوب ITILتداوم می­یابد. آموزش­ها می­ بایست در سطوح مختلف تعریف و اجرا گردند. در این راستا آموزش­های مختلفی از جمله آموزش­های مقدماتی چارچوب ITILبرای کارکنان فناوری اطلاعات و کاربران خدمات، آموزش­های تخصصی مالکان فرایندها، آموزش تخصصی کاربران فرایندها، آموزش راهبران و کاربران نرم­ افزار ITILبرنامه ­ریزی می­شود.

  • مشارکت کارکنان فناوری اطلاعات در مسیر پیاده­ سازی ITIL

نهادینه­ سازی چارچوب ITILبدون مشارکت مستمر کارکنان فناوری اطلاعات امکان­پذیر نخواهد بود. بنابراین می­ بایست برای پیاده­سازی هر یک از فرایندها، مالک فرایند تعیین گردد. مالک فرایند در کلیه مراحل پیاده­سازی فرایندها از مرحله طراحی تا مرحله پیاده­ سازی مشارکت خواهد داشت. بدین ترتیب مالک فرایند دانش و مهارت­های لازم برای راهبری فرایند در مرحله عملیاتی شدن فرایند را کسب می­ نماید.
علاوه بر آن، مشارکت کارکنان و اعتقاد آن‌ها به چارچوب ITILمنجر به کاهش مقاومت­های سازمانی می­گردد. در چنین شرایطی، دیدگاه کارکنان فناوری اطلاعات به طور کلی تغییر خواهد کرد. افرادی که در پروژه مشارکت دارند، نسبت به پیاده‌سازی فرایندها اعتقاد پیدا خواهند کرد. این مسئله به اجرایی شدن و نهادینه ­سازی فرایند کمک شایانی خواهند کرد. 

  • تغییر تدریجی و مرحله­ای ساختار سازمانی فناوری اطلاعات

آنچه مسلم است با توجه به سطح بلوغ سازمان­ها در کشور و محدودیت­های سازمانی امکان تغییرات اساسی و یکباره ساختار سازمانی در بخش فناوری اطلاعات ممکن نیست. بنابراین یکی از تجربه­ های موفق در این زمینه، حرکت تدریجی در جهت تجدید ساختار سازمانی فناوری اطلاعات است. لازم است جهت تغییرات ساختاری بر مبنای چارچوب ITIL، برنامه گذار با توجه به شرایط و محدودیت­های سازمانی تنظیم و دنبال می­گردد. قطعا این برنامه گذار در مقاطع زمانی تعریف شده محقق خواهد شد. در چنین شرایطی سازمان فرصت خواهد داشت تا بسترهای لازم برای تغییر ساختار را فزاهم سازد و همزمان از مزایای فرایندهای ITILبهره­برداری نماید.

  • به‌کارگیری سیستم­های انگیزشی در حوزه منابع انسانی

یکی از راهکارهای موثر در کاهش ریسک­های ناشی از بی­ انگیزگی کارکنان فناوری اطلاعات و افزایش مشارکت آن‌ها، به‌کارگیری سیستم­های انگیزشی جهت ترغیب آن‌ها است. به هر حال کارکنان در فرایندپیاده­سازی چارچوب ITILعلاوه بر فعالیت­های موجود خود، مسئولیت­های جدیدی نیز بر عهده خواهند گرفت. بنابراین لازم است به منظور حفظ انگیزه­های کارکنان، از سیستم­های انگیزشی مناسبی استفاده گردد. سیستم­های انگیزشی شامل طیف متنوعی از راهکارها نظیر برگزاری دوره­های آموزشی، اعطای احکام سازمانی، ارائه پاداش­های مالی، ارتقاء پست­های سازمانی و ... می­باشد که با توجه به ماهیت سازمان و خصوصیات کارکنان هر سازمان انتخاب و ارائه می­گردد.

  • به‌کارگیری ابزار نرم­ افزاری ITIL

استفاده از ابزار نرم­ افزاری مناسب ITILمی­تواند در کاهش دیوان‌سالاری‌های سازمانی ناشی از پیاده­ سازی چارچوب کمک نماید. ابزار نرم­افزاری امکان تخصیص خودکار فعالیت­ها به کارکنان در واحدهای سازمانی مختلف را فراهم می ­سازد. علاوه بر آن، امکان پیگیری درخواست­های واحدهای مختلف، تعریف و سنجش سطوح خدمات، ارزیابی دقیق عملکرد کارکنان فناوری اطلاعات از طریق به‌کارگیری ابزار نرم­ افزاری ایجاد خواهد شد.

5- نتیجه­ گیری
در این مقاله الزامات پیاده­ سازی چارچوب ITILبر حوزه سازماندهی فناوری اطلاعات تجزیه و تحلیل شد. بدین منظور اثرات پیاده‌سازی چارچوب ITILاز دو بعد ماهیتی و اجرایی بررسی شد. ابعاد ماهیتی چارچوب ITILشامل فرهنگ ارائه سرویس، تخصص­ها و مهارت­های جدید، فرایند محوربودن، مالکیت فرایند، تسهیم دانش سازمانی، سنجش عملکرد و ابعاد اجرایی شامل عواملی نظیر مقاومت­های سازمانی، محدودیت­های سازمانی، وظیفه­ای بودن ساختار موجود، بی‌انگیزگی، توازن میان شرح وظایف موجود و شرح مسوولیت­های جدید می­باشد. در ادامه راهکارهای موثر شامل فرهنگ­ سازی و تغییر نگرش کارکنان فناوری اطلاعات، آموزش مستمر کاربران و کارکنان فناوری اطلاعات، مشارکت کارکنان فناوری اطلاعات در مسیر پیاده­سازیITIL، تغییر تدریجی و مرحله­ای ساختار سازمانی فناوری اطلاعات، به‌کارگیری سیستم­های انگیزشی در حوزه منابع انسانی و به‌کارگیری ابزار نرم­افزاری ITILجهت کاهش اثرات نامطلوب این الزامات، بر مبنای تجربیات موفق ارائه شد.